Stötta oberoende vetenskapsjournalistik – gör ett gratis klimat-test
ClimateHero är en snabb och gratis klimatkalkylator baserad på vetenskap. På bara några minuter svarar du på några frågor och får personliga tips för att minska ditt klimatavtryck – ofta med fördelar för både hälsa och plånbok.
Genom att göra testet via länken nedan stöttar du Mikroskops arbete med att granska forskning och göra den tillgänglig för alla – helt utan kostnad för dig, men ovärderligt för fri och oberoende vetenskapsjournalistik.
Att vara vänsterhänt har länge kopplats till kreativt tänkande – men ny forskning från Cornell University visar att det saknas vetenskapligt stöd för ett sådant samband. Myten om ett kreativt övertag hos vänsterhänta personer har snarare uppstått ur kulturella föreställningar än ur hårda data.
Inom populärkulturen lyfts ofta exempel på konstnärer och musiker som använder sin vänstra hand. Detta har förstärkt uppfattningen att just dessa personer skulle vara särskilt kreativa. Men vad säger egentligen forskningen?
En ny metaanalys har granskat över ett sekel av vetenskapliga studier om sambandet mellan handdominans och kreativ förmåga – och funnit att kopplingen är ytterst svag eller obefintlig. I vissa fall presterade högerhänta till och med något bättre i tester som mäter skapande förmåga.
Vänsterhänthet i kulturen
Idén om vänsterhänta som särskilt kreativa har inte bara vuxit fram i psykologin – den har också djupa rötter i vår kulturhistoria. På latin betydde ordet sinister ”vänster”, men fick med tiden även en negativ klang: ”olycksbådande”. Den associationen levde kvar i europeiska språk och formade synen på vänsterhänthet under århundraden. Ännu långt in på 1900-talet ansågs det så avvikande att barn i skolor ibland tvingades byta till höger hand.
Samtidigt finns en parallell berättelse som lyfter fram vänsterhänta som originella och kreativa. Leonardo da Vinci och Michelangelo, som möjligen var vänsterhänta, och Jimi Hendrix – som vi vet var det – är exempel som ofta nämns. Dessa namn har bidragit till en mytbildning som fortfarande lever kvar i litteratur, film och populärkultur.
Att myten är seglivad kan bero på att avvikelse ofta förknippas med originalitet. Föreställningen om den vänsterhänta konstnären blir en symbol för något större – att kreativitet hör ihop med att bryta mot normen. Det är en tanke som fortfarande återkommer i dagens diskussioner om begåvning och neurodiversitet.
Vad säger forskningen?
Forskarna bakom metaanalysen gick igenom nästan 1 000 publicerade artiklar från år 1900 och framåt. Av dessa uppfyllde endast 17 studier kriterierna för att inkluderas i analysen. De innehöll standardiserade tester på deltagare med olika skrivhand och utvärderade framför allt förmåga till divergent tänkande – alltså att komma på många lösningar på ett problem.
Resultaten visade inga tydliga fördelar för personer som skriver med vänster hand. Tvärtom hade högerhänta i vissa fall en marginell fördel i testerna.
Slutsatsen från forskargruppen var tydlig: det finns inget systematiskt samband mellan vilken hand man föredrar att använda och högre kreativ förmåga.
Finns kreativitet i en särskild hjärnhalva?
En populär teori har varit att den högra hjärnhalvan är centrum för kreativ förmåga, och att individer med dominant vänsterhand använder den mer. Men modern neurovetenskap ger en mer nyanserad bild.
Forskningen visar att uppfinningsrikedom inte är lokaliserad till en specifik del av hjärnan. I själva verket aktiveras flera nätverk i både höger och vänster hemisfär under kreativa uppgifter. Teorin att en viss hjärnhalva skulle bära hela det skapande ansvaret håller alltså inte för granskning.
Hur många är vänsterhänta?
Det uppskattas att omkring 10 procent av världens befolkning är vänsterhänta. Andelen personer som använder vänster hand väcker ofta nyfikenhet, eftersom det avviker från normen.
Fakta: Vänsterhänthet och kreativ förmåga
• Hur många är vänsterhänta? Ungefär 10 procent av världens befolkning – men siffran kan variera mellan 8 och 15 procent beroende på kultur och mätmetod.
• Vad är divergent tänkande? En form av kreativt tänkande där man snabbt genererar många möjliga lösningar på ett problem.
• Vad visade studien? En metaanalys av över 100 år av forskning fann inget stöd för att personer som föredrar att använda vänster hand är mer kreativa än högerhänta.
• Fanns några skillnader? I vissa tester presterade högerhänta till och med något bättre.
• Vad är ”vänsterhänt exceptionalism”? Föreställningen att det är ovanligt att vara både vänsterhänt och kreativ – och att dessa två egenskaper därför ofta kopplas samman.
Slutsats: Kreativ förmåga sitter inte i handen
Myten om att det skulle finnas ett tydligt samband mellan handdominans och kreativ begåvning saknar vetenskapligt stöd. Den bygger mer på anekdoter och kulturella föreställningar än på robust data.
Kreativitet är mångfacetterad och påverkas av en kombination av biologiska faktorer – som hjärnans nätverk och genetiska anlag – samt erfarenhet, motivation, utbildning och miljö. Däremot tycks den inte avgöras av vilken hand vi föredrar att använda. Att släppa myten gör inte kreativiteten mindre spännande, snarare tvärtom: den framstår som ett fenomen som speglar samspelet mellan hjärnan, kroppen och människans förmåga att tänka nytt.
Läs mer:
- Aptit styrs av hjärnans eget östrogen – ny japansk studie överraskar
- Matdoft aktiverar hjärnans mättnadshormon – redan innan du börjar äta
- Vad händer i hjärnan om man sover för mycket? Ny studie avslöjar riskerna
Källor:
Publikation
Owen Morgan, Siyi Zhao, Daniel Casasanto. Handedness and creativity: Facts and fictions. Psychonomic Bulletin & Review, 2025; DOI: 10.3758/s13423-025-02717-2
Böcker och översikter om vänsterhänthet och kulturhistoria:
- Coren, S. (1992). The Left-Hander Syndrome: The Causes and Consequences of Left-Handedness. New York: Vintage Books.
- McManus, I.C. (2002). Right Hand, Left Hand: The Origins of Asymmetry in Brains, Bodies, Atoms and Cultures. London: Weidenfeld & Nicolson.
- Springer, S.P. & Deutsch, G. (1998). Left Brain, Right Brain: Perspectives from Cognitive Neuroscience. New York: W.H. Freeman.
- Kemp, M. (2006). Leonardo da Vinci: The Marvellous Works of Nature and Man. Oxford: Oxford University Press.
- Crystal, D. (2003). The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Språk och etymologi:
- Oxford English Dictionary (2023). Entry: sinister. Oxford University Press.